sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Pitäkää tunkkinne

Eloamme täällä universumissa jaotellaan useasti erilaisiin osasiin - halusimme tai emme. Monesti näitä osasia on yhden vuoden aikana neljä, jolloin voidaan käyttää hienoa termiä kvartaali. Esimerkiksi talous kulkee kvartaaleissa, ja näin kieleemme on saatu sananen, jota en nyt tässä yhteydessä viitsi yhdistää. Myös vuodenaikoja on neljä, joista pääsenkin sopivasti tämänkertaiseen aiheeseen: tunkkiin.
Kulkuneuvojemme pyörätkin kulkevat kvartaaleissa tehden pyyteetöntä työtään suhteellisen pienellä vastikkeella, mutta suurella vastuulla. Kahteen vuodenaikaan - kevääseen ja syksyyn - osuu pyöriemme merkkipäivät, kun ne pääsevät joko alle tai huilimaan, riippuen kummalta sarjalta kysytään.
Autotekniikan nykyhetken vajavaisuudesta johtuen pyörät eivät ainakaan toistaiseksi vielä vaihdu itsekseen alle, joten kanslisti esittää seuraavassa kaksi tapaa, joilla pyörät on mahdollista saada vaihdettua. Tässä yhteydessä on syytä huomauttaa, että kyseessä on mitä suurimmassa määrin liikenneturvallisuuteen vaikuttava toimenpide, joten vapautan itseni kaikesta vastuusta, mikäli joku ohjeistani tavassa 1 on vaikeaselkoinen, tai sen noudattaminen ei johda minkäänlaiseen lopputulokseen. ;)
1. tapa
Aloitetaan tarvittavista esineistä ja suosituksista toimenpiteen suorituspaikaksi. Ihan ensimmäiseksi kannattaa hankkia teleskooppimallinen pyöränmutteriavain, jolla mutterit saa kätevästi auki. Välihuomautus: Aygolla ajelevien kannattaa korvata jatkossa mahdollisesti esiintyvä mutteri-sana sanalla pultti, jotta vältytte kohtalokkaalta virheeltä itse aktiossa. Muttereiden kiristämiseen kanslisti suosittaa momenttiavainta, joka on kalibroitu Tukesin toimesta. Oikean kiristystiukkuuden voi tarkastaa omistajan käsikirjasta, tai sitten voit kysyä sitä naapurin Penalta, joka todennäköisesti vastaa, että 12 kiloa se on. Itse olen ottanut Toyota Plus -lehdestä talteen aukeaman, jossa on paljon tärkeää rengastriviaa ja mm. nuo kiristystiukkuudet eri malleille.
Sopivien työkalujen lisäksi tarvitset nosturin, jota kansankielellä kutsutaan tunkiksi. Autosta mahdollisesti löytyvä tehdasvakiovaruste - eli saksimallinen ruuvianatomiaan perustuva nosturi - kannattaa jättää omalle painonjakauman kannalta optimaaliselle paikalleen, koska se ei sovellu kausittaiseen pyörien vaihtamiseen. Suositeltavinta on hankkia pienillä pyörillä varustettu hydrauliikkaan perustuva nosturi, kunhan vain muistaa laittaa nosturin tassun ja auton helmapokkauksen väliin polykarbonaattiamidiseoksesta valmistetun Jack Pad -pehmikkeen. Myös nostokohdat on syytä selvittää, jotta se naapurin Pena ei kavereidensa kanssa ihmettele autosi pullottavia etusiipiä (rahvaanomaisesti etulokasuojia) vaihtoprosessisi jälkeen.
Alta otettujen pyörien paikkojen merkitsemiseen tarvitset liidun. Huomioithan, että koulujen liitutauluista tutut taululiidut eivät sovellu pyörien merkitsemiseen, koska kumiseokseen tarttuu ainoastaan tietynlainen kalkkialkyylipohjainen liituaines. Sitä on tosin hieman vaikea löytää vähittäistavarakaupasta, mutta Googlesta voinet yrittää hakusanalla "rengasliitu". Pyörät muuten kannattaa merkitä heti verekseltään, eikä vasta sitten, kun ne ovat epämääräisessä läjässä auton takana.
Liitujen lisäksi mukana vaihdossa täytyy olla kiila, jolla estetään auton mahdollinen autonominen liikennöinti kesken urakoinnin. Parketin, laminaatin tai laminaattiparketin (markkinointia, huoh) asennuksessa varastoosi jäänet kiilat eivät oikein kokonsa puolesta sovellu tähän tarkoitukseen. Kiilojen asemesta voit toki hyödyntää autosi seisontajarrua, tai molempia: better safe than sorry, kuten fraasinomaisesti lausutaan.
Vaihtopaikkaa suunnitellessa kannattaa huomioida, että olosuhteiden tulee olla stabiilit. Nimittäin äskeisen laminaattilattiajuttuun viitaten, pyörien tulee olla 24h auton vieressä samassa lämpötilassa alla olevien vieressä, ennen kuin ne vaihdetaan alle, jotta ne turpoavat oikeaan kokoon. Aivan siis kuten lattian asennuksessakin, kröhöm. Vaihtopaikan alustan olisi hyvä olla vertikaalisesti absoluuttinen, ja sen pinnoitteena joko asfaltti, betoni tai korjaamohallilaattaa.
Sitten kun olet saanut kaikki hankinnat ja esivalmistelut suoritettua, on aika ryhtyä puuhiin. Itse pyörien vaihto on kuitenkin sen verran monitahoinen proseduuri, että ajattelin käydä sen vaiheet läpi omassa ja mahdollisesti tälle jutulle jatkoa saavassa osassa kaksi, joka kantanee nimeä Kuinka vaihtaa pyörät omatoimisesti ilman omaa toimimista. Tämän tarinan julkaisun ajoitan paremmin vaihtosesongin alkua tukevaksi, eli tuonne kesä- syyskuun vaihteeseen. Tai sitten voit jatkaa lukemista nyt ja tutustua tapaan 2.
2. tapa
Ota esille joko tietokone, taulutietokone tai mobiililaite, ja näppäile internet-selaimeesi osoitteeksi www.toyotahuoltovaraus.fi. Eteesi avautuu hetken päästä näkymä, kas näin:



Tuolta voit varata ajan mm. pyörien vaihtoon ja vaikkapa haluamallesi täsmäkellonajalle. Ja mikä hienointa, varauksen voi tehdä vaikka silloin, kun me olemme nukkumassa.

Sinä päätät, me teemme. Kätevää, eikös? Ja näin voit pitää tunkkisi - joko kaupassa tai autossa. :)

 
Tervetuloa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti